Διαβούλευση του Κανονισμού για τον καθορισμό των προδιαγραφών και για τη διαδικασία χορήγησης αδειών τομών και εκσκαφών στους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Μυτιλήνης

Ιδέα πολίτη
Δημιουργήθηκε: 28/09/2025
Κοινοποίηση:

Διαβούλευση:

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΤΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΚΣΚΑΦΩΝ ΣΤΟΥΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ

Περιγραφή:

Ο κανονισμός θα πρέπει να κινηθεί σε συγκεκριμένους βασικούς άξονες: 1. Ψηφιακός "χάρτης δικτύων" (GIS) Να καταρτιστεί ένας ενιαίος ψηφιακός χάρτης υπόγειων δικτύων που θα διατίθεται σε όλες τις υπηρεσίες. Έτσι, κάθε φορέας θα γνωρίζει ακριβώς πού βρίσκονται τα δίκτυα και θα μπορεί να προγραμματίσει εργασίες πριν ή ταυτόχρονα με άλλους. 2. Κεντρικός συντονισμός έργων Ο Δήμος θα πρέπει να θεσπίσει υποχρέωση συνεννόησης μεταξύ όλων των φορέων (ΔΕΥΑΛ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ, εταιρείες φυσικού αερίου κ.ά.) πριν την έκδοση άδειας. Να δημιουργηθεί ένας ετήσιος προγραμματισμός έργων ώστε να ορίζονται περίοδοι όπου όλες οι υπηρεσίες πραγματοποιούν μαζί τις παρεμβάσεις στον ίδιο δρόμο. Κάθε φορέας κοινής ωφέλειας (ΔΕΥΑΛ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ, εταιρείες φυσικού αερίου, πάροχοι τηλεπικοινωνιών κ.ά.) να υποχρεούται, πριν την υποβολή αιτήματος άδειας εκσκαφής, να ενημερώνει τον Δήμο για τα έργα που προγραμματίζει σε ορίζοντα τουλάχιστον δώδεκα (12) μηνών. Έτσι σταδιακά θα δημιουργηθεί μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων (τράπεζα έργων), στην οποία ο Δήμος θα καταχωρεί όλα τα προγραμματισμένα έργα εκσκαφών. Στη βάση θα έχουν πρόσβαση όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και ο συντονισμός. Ο Δήμος, κατόπιν εξέτασης των αιτήσεων των φορέων, θα συντονίζει τις εργασίες στον ίδιο δρόμο ή περιοχή, ώστε οι εκσκαφές να πραγματοποιούνται ταυτόχρονα ή σε ενιαία φάση. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται δυνατότητα κοινής τομής (π.χ. κατασκευή κοινής τάφρου για πολλαπλά δίκτυα), οι φορείς υποχρεούνται να συνεργαστούν. Η άρνηση συντονισμού θα πρέπει να συνεπάγεται πρόσθετα τέλη αδείας. 3. Κοινές εκσκαφές Όπου είναι τεχνικά δυνατό, οι τομές να γίνονται κοινές (π.χ. μία τάφρος που φιλοξενεί ταυτόχρονα δίκτυα ηλεκτρισμού, τηλεπικοινωνιών και ύδρευσης). Αυτό εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και μειώνει δραστικά τις επαναλαμβανόμενες εκσκαφές. 4. Κανονισμός με ρήτρες Στον κανονισμό να προβλέπεται ότι, εφόσον ένας δρόμος έχει ασφαλτοστρωθεί ή επισκευαστεί πρόσφατα, δεν επιτρέπεται νέα τομή για ορισμένο διάστημα (π.χ. 3–5 χρόνια), εκτός από περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Σε Γερμανία, Σουηδία και αλλού ισχύει κανόνας ότι δεν επιτρέπεται νέα τομή σε δρόμο που έχει ασφαλτοστρωθεί πρόσφατα, εκτός από απόλυτα επείγουσες περιπτώσεις. Αν γίνει, η αποκατάσταση πρέπει να είναι πλήρης (π.χ. ασφαλτόστρωση όλης της λωρίδας, όχι μόνο "μπάλωμα"). Σε τέτοιες εξαιρέσεις, η αποκατάσταση πρέπει να γίνει με πολύ αυστηρές προδιαγραφές. 5. Τράπεζα έργων & υποχρεωτική ενημέρωση Δημιουργία βάσης δεδομένων έργων όπου κάθε υπηρεσία δηλώνει μελλοντικά έργα πριν την έκδοση άδειας. Έτσι, ο Δήμος μπορεί να τα "κουμπώσει" μεταξύ τους και να προχωρά σε συγχρονισμένη αδειοδότηση. 6. Κίνητρα και αντικίνητρα -Οικονομικά κίνητρα για τις υπηρεσίες που συντονίζονται (π.χ. χαμηλότερα τέλη) όπως και κίνητρα για υπηρεσίες που εισάγουν τεχνικές χωρίς εκσκαφή (trenchless technologies), όπως: • Οριζόντια κατευθυνόμενη διάτρηση (Horizontal Directional Drilling – HDD) Ένα τρυπάνι ανοίγει μια υπόγεια οπή από το σημείο εισόδου μέχρι το σημείο εξόδου. Στη συνέχεια, μέσα από αυτήν περνά ο αγωγός ή το καλώδιο. Πολύ διαδεδομένη μέθοδος για εγκατάσταση τηλεπικοινωνιών ή σωλήνων κάτω από δρόμους, ποτάμια, σιδηροδρομικές γραμμές. • Μικροσήραγγες (Microtunneling) Χρησιμοποιούνται ειδικές μηχανές μικροδιάνοιξης για την τοποθέτηση σωλήνων μεγάλης διαμέτρου. Εφαρμόζεται σε μεγάλα έργα αποχέτευσης ή ύδρευσης, κυρίως σε πόλεις. • Pipe bursting (έκρηξη σωλήνα) Ειδική κεφαλή σπάει τον παλιό σωλήνα ενώ ταυτόχρονα εισάγει νέο σωλήνα στην ίδια θέση. Χρησιμοποιείται για αντικατάσταση παλιών δικτύων χωρίς άνοιγμα δρόμου. • Sliplining (ένθεση σωλήνα) Ένας νέος σωλήνας μικρότερης διαμέτρου "γλιστρά" μέσα στον παλιό σωλήνα. Κατάλληλο για επισκευή αγωγών αποχέτευσης ή ύδρευσης. • Cured-in-Place Pipe (CIPP) – "Επένδυση με ρητίνη" Ένας εύκαμπτος σωλήνας με ρητίνη εισάγεται μέσα στον παλιό αγωγό και στη συνέχεια σκληραίνει. Ο παλιός σωλήνας αποκτά εσωτερική νέα επένδυση, χωρίς εκσκαφή. Πλεονεκτήματα των παραπάνω τεχνικών: Ελάχιστη όχληση σε δρόμους, πεζοδρόμια, εμπόρους και κατοίκους. Ταχύτητα - οι εργασίες ολοκληρώνονται πολύ πιο γρήγορα. Μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα (λιγότερη σκόνη, θόρυβος, μπάζα). Ασφάλεια υποδομών - μειώνονται οι ζημιές σε παρακείμενα δίκτυα. Μακροχρόνια λύση - οι νέες σωληνώσεις έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. -Αντικίνητρα για ασυντόνιστες παρεμβάσεις (π.χ. αυξημένα τέλη κατά 50% σε κάθε επόμενη τομή στον ίδιο δρόμο μέσα σε διάστημα μικρότερο των 2 ετών). Για κάθε παράβαση των διατάξεων του κανονισμού να επιβάλλονται αυξημένα τέλη αδείας και πρόστιμα και να δεσμεύεται η εγγυητική επιστολή μέχρι την πλήρη και οριστική αποκατάσταση, η οποία θα πιστοποιείται με επιτόπιο έλεγχο από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Μερικά παραδείγματα καλών πρακτικών: Λονδίνο (Ην. Βασίλειο) Ψηφιακή πλατφόρμα London Infrastructure Mapping Application (IMA) για τον συντονισμό έργων όλων των φορέων σε βάθος 5–10 ετών. Ελαχιστοποίηση επικαλυπτόμενων τομών, καλύτερος στρατηγικός σχεδιασμός. Παρίσι (Γαλλία) Υπόγειοι διάδρομοι (utility tunnels) για συγκέντρωση όλων των δικτύων. Οι τεχνικοί μπαίνουν στον διάδρομο χωρίς να σκάβουν τον δρόμο. Βιέννη (Αυστρία) Ενιαίοι χάρτες GIS με υποχρεωτική πρόσβαση όλων των παρόχων πριν από κάθε έργο. Καλύτερη γνώση υπόγειων δικτύων, αποφυγή άσκοπων τομών. Στοκχόλμη (Σουηδία) Νομοθετική απαγόρευση τομών σε νέους δρόμους για 3–5 χρόνια. Αν γίνει έκτακτη τομή, απαιτείται πλήρης ασφαλτόστρωση λωρίδας. Προστασία επενδύσεων σε νέα οδοστρώματα. Νέα Υόρκη (ΗΠΑ) Υψηλά τέλη για άδειες εκσκαφών + πρόστιμα για επαναλαμβανόμενες τομές σε μικρό διάστημα. Οικονομικό αντικίνητρο για ασυντόνιστα έργα. Τορόντο (Καναδάς) "Right-of-way management system" που συντονίζει όλα τα έργα υποδομών σε πραγματικό χρόνο. Μείωση καθυστερήσεων και επαναλαμβανόμενων παρεμβάσεων. Σιγκαπούρη Εκτεταμένα κοινά υπόγεια δίκτυα και χρήση τεχνικών χωρίς εκσκαφή (trenchless). Σχεδόν μηδενικές τομές στην επιφάνεια. Τόκιο (Ιαπωνία) Εξειδικευμένες τεχνολογίες οριζόντιας διάτρησης για εγκατάσταση καλωδίων/σωλήνων χωρίς άνοιγμα δρόμου. Ελάχιστη όχληση στον αστικό ιστό.

Δημοσιεύθηκε από: Panagiotis Tountas